Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Líně
Líně

Úmrtí osoby nebo nález lidských pozůstatků a vypravení pohřbu

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Úmrtí osoby nebo nález lidských pozůstatků a vypravení pohřbu

4. Základní informace k životní situaci

Postup při předávání informací o úmrtí nebo nálezu lidských pozůstatků mimo zdravotnické zařízení a vypravení jejich pohřbu.

Lidskými pozůstatky jsou mrtvé lidské tělo, mrtvě narozené dítě a jejich části.

Pohřbení lidských pozůstatků lze provést pouze uložením do hrobu nebo hrobky na veřejném či neveřejném pohřebišti, nebo zpopelněním v krematoriu.

Odlišný způsob pohřbení na základě přání zemřelého nebo pozůstalých nemůže být respektován.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Fyzická nebo právnická osoba (tj. osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby).

Každý občan má právo zvolit si v souladu se zákonem především způsob pohřbení (země/žeh), jeho podrobnosti, konkrétní místo, výpravnost a druh pohřbu (církevní, občanský, bez obřadu apod.), vybrat si a pronajmout hrobové místo na kterémkoli veřejném pohřebišti.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Oznámit úmrtí osoby mimo zdravotnické zařízení praktickému lékaři v rámci provozní doby nebo lékaři vykonávající lékařskou pohotovostní službu, nebo lékaři, se kterým má místně příslušný krajský úřad pro tyto účely uzavřenu smlouvu (koronerovi).

Nález lidských pozůstatků mimo zdravotnické zařízení oznámit na jednotné evropské číslo tísňového volání - 112.

Oznamovací povinnost má každý, kdo se o úmrtí dozvěděl, nebo nalezl lidské pozůstatky a neví, zda úmrtí nebo jejich nález již bylo oznámeno.

Do 96 hodin od převzetí "Listu o prohlídce zemřelého" zajistit pohřbení dle způsobu, který zemřelý vyjádřil za svého života, objednáním služeb u provozovatele krematoria nebo veřejného pohřebiště.

Pohřbení lidských pozůstatků na klíč lze sjednat v provozovně jakékoli pohřební služby. Provozovatel pohřební služby provede úpravu těla zemřelého, převoz a pohřeb osobně. Svěří-li provedení těchto úkonů jinému subjektu, odpovídá za tyto služby v plném rozsahu, jakoby je prováděl sám.

Po uplynutí uvedené lhůty má pohřbívací povinnost obec, na jejímž území k úmrtí došlo, nebo byly lidské pozůstatky nalezeny, příp. vyloženy z dopravního prostředku.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Vypravitel pohřbu je po převzetí "Listu o prohlídce zemřelého" (část A) povinen zjistit, jakým způsobem si zemřelý přál být pohřben.

Nezanechal-li o tom výslovné rozhodnutí, rozhodne o jeho pohřbu manžel zemřelého, není-li ho, děti zemřelého; není-li jich, pak rozhodnou rodiče a není-li jich, sourozenci zemřelého; pokud nežijí, rozhodnou jejich děti a není-li ani jich, pak kterákoli z osob blízkých.

Osoby ve vymezené posloupnosti pozdější mohou o pohřbu rozhodnout jen v případě neexistence předchozí uvedené osoby.

Pokud některé z vyjmenovaných osob existují, ale pohřeb nevypraví, postupuje se v zájmu ochrany veřejného zdraví a pořádku a zachování slušných mravů dle § 5 zákona o pohřebnictví.

Podle něj přechází právo vypravit pohřeb na jakoukoli fyzickou nebo právnickou osobu po určité zákonem stanovené době v závislosti na tom, zda se jedná o osobu identifikovanou či neznámou, příp. o cizího státního příslušníka; povinnost pohřbení zajistí obec, a to na náklady dědiců či státu.

8. Na které instituci životní situaci řešit

S "Listem o prohlídce zemřelého" se můžete obrátit na jakéhokoli provozovatele krematoria nebo veřejného pohřebiště.

Bez "Listu o prohlídce zemřelého" se můžete obrátit na provozovatele pohřební služby, přičemž se nemusí jednat o stejný subjekt, u něhož jsou lidské pozůstatky přechodně uloženy.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

S poradci pro pozůstalé, pracovníky pohřebních služeb, krematorií nebo veřejných pohřebišť, v určených úředních hodinách bez územního omezení.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

V provozovně pohřební služby musíte předložit:

  • Průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo pas)

V provozovně krematoria nebo veřejného pohřebiště musíte předložit:

  • Část A "Listu o prohlídce zemřelého"

  • Průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo pas)

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Další formuláře nejsou potřeba.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatek není stanoven.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůta pro vypravení pohřbu je 96 hodin od oznámení úmrtí, tj. od předání "Listu o prohlídce zemřelého".

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

  • Lékař provádějící prohlídku zemřelého

  • Lékař provádějící pitvu zemřelého

  • Provozovatelé pohřebních služeb, krematorií a veřejných pohřebišť

  • Obce, na jejichž území došlo k úmrtí nebo k nálezu lidských pozůstatků

  • Další orgány, stanoví-li tak zvláštní předpis

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Uzavřít smlouvu příkazního typu s provozovatelem pohřební služby, krematoria nebo veřejného pohřebiště podle občanského zákoníku; jejím obsahem musí být přesný popis a rozsah objednaných služeb, které musí poskytovatel služeb v pohřebnictví potvrdit a převzít za ně plnou odpovědnost.

Od Vašich požadavků se může odchýlit, pouze je-li to nezbytné ve Vašem zájmu, nebo pokud nemůže obdržet včas Váš souhlas.

Smlouva by měla mít písemnou formu a musí vždy obsahovat zejména: identifikaci smluvních stran, předmět, cenu sjednaných služeb, datum uzavření smlouvy, datum pohřbu a odměnu za jeho obstarání.

Po provedení pohřbu je příslušný poskytovatel služeb v pohřebnictví povinen Vám předat vyúčtování poskytnutých služeb.

Objednavatel pohřbu má ze zákona o ochraně spotřebitele právní nárok na vlastní kontrolu sjednaného pohřbení dle uzavřené smlouvy s příslušným provozovatelem.

V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník, pověřený vyřizováním případných reklamací; rozhodnout o nich musí nejdéle do 3 pracovních dnů.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Mezinárodní

  • Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod, ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, sjednaná v Římě dne 4. listopadu 1950; publikována sdělením č. 209/1992 Sb., federálního ministerstva zahraničních věcí

Národní

  • Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů

  • Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  • Vyhláška č. 379/2001 Sb., kterou se stanoví obsah a rozsah specializované odborné přípravy k provozování pohřební služby, provádění balzamace a konzervace a provozování krematoria

  • Výměr Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami; publikován každoročně v cenovém věstníku

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce a pokuty za přestupky jsou uvedeny v zákoně o zdravotních službách, v zákoně o pohřebnictví a v dalších zákonech, upravujících právní vztahy, vznikající v důsledku smrti člověka.

Není-li výslovné přání zemřelého ohledně jeho pohřbu respektováno, aniž by pro to existovaly řádné důvody (např. přání zemřelého je v rozporu s právními předpisy, pozůstalost nepokryje náklady na uskutečnění zamýšleného pohřbu apod.), jedná se o narušení ochrany osobnosti zemřelého.

Uplatnění práva na posmrtnou ochranu osobnosti člověka je subjektivním původně vzniklým osobnostním právem oprávněných osob. Jde o příbuzné zemřelého v řadě přímé, sourozenec a manžela, nebo partnera podle zákona upravujícího registrované partnerství. Osobami blízkými k zemřelému jsou i osoby sešvagřené, nebo osoby, které spolu se zemřelým trvale žily.

Jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném jsou oprávněnými osobami za předpokladu, že by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní.

21. Nejčastější dotazy

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo pro místní rozvoj - odbor regionální politiky

26. Kontaktní osoba

 

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

23.07.2014

28. Popis byl naposledy aktualizován

06.08.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

 

Kontakt

Aktuální počasí

dnes, pátek 1. 11. 2024
jasno 16 °C 7 °C
sobota 2. 11. slabý déšť 11/3 °C
neděle 3. 11. oblačno 8/2 °C
pondělí 4. 11. oblačno 11/3 °C

Nadace ČEZ

Nadace ČEZ

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Sociální služby

Mapová aplikace

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Jsme členy